نشر چشمه به کمپین من دزد کتاب نیستم پیوست

چاپ تاریخ انتشار:

با این کار نویسنده ها در آینده دیگر نخواهند نوشت

حسن کیائیان مدیر نشر چشمه به اهالی فرهنگ و دانشگاه ها و به خصوص اساتید هشدار داد که  اثرات بلند مدت دانلود غیر قانونیکتاببیشتر و مخرب تر از اثرات کوتاه مدت آن است،او یاد آور شد:« نویسنده ای که مدت ها برای کتاب وقت می گذارد یا ناشری که در نشر کتاب سرمایه گذاری می کند انتظار دارند به روال طبیعی منفعتی از کار خود ببرند  و وقتی این امر محقق نشود و نتوانند به منافع کار خودش دست پیدا کنند طبیعی است که به کار جدید دست نمی برند ، خلاقیات ها خفه می شوند و کتاب های جدید تالیف نخواهند شد, این است آینده ای که احتمال دارد پنج یا ده سال آینده دامن گیرجامعه شود و بدون شک نفس کشیدن در جامعه ای بدون کتاب سخت و طاقت فرساست.

کیائيان معتقد است کسانی که با دانلود و تکثیر کتاب تجارت می کنند ، خود را به خواب زده اند و تلاش برای هوشیاری این افراد بی فایده است و تکلیفشان را قانون باید مشخص کند . حال اگر اهالی فرهنگ و ادب هم بخواهند آب به آسیاب این افراد بریزند؛ به فربه شدن تجارت غیرقانونی کتاب کمک می کنند و طبیعی است که  این اتفاق تاثیر بسیار منفی و دراز مدتی بر صنعت نشر خواهد داشت.مثلا در دانشگاه ها بخشی از کتاب  یا کامل آن را را به دستور اساتید کپی می کنند یا عده ای برخی کتابها را به صورت افست چاپ می کنند که این همان آب به آسیاب افراد سود جو ریختن است .

او در ادامه می گوید:« در حال حاضر تیراژ کتاب ها به دلایل مختلف پایین آمده است، اگر می خواهید این روند بیش از این پیش نرود تقاضا می کنم تا جایی که امکان دارد به این کتاب ها و سایت ها مراجعه نکنید ، کتاب هارا از مراجع قانونی بگیرد تا شما هم به سهم خود به فرهنگ جامعه کمک کرده باشید به اینکه در آینده نویسنده ها بیشتر و بهتر کار کنند آن زمانی است وما بتوانیم بگویبم در جامعه ای غنی از فرهنگ زندگی می کنیم.

فیدیبو اولین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی در راستای فعالیت هایش در زمینه «نه به دانلود غیرقانونی کتاب» کمپین رصد راباشعار#من_دزد_کتاب_نیستم در سایت rasad.fidibo.com راه اندازی کرده است. هدف این سایت فرهنگ سازی و همکاری کاربران اینترنت برای اطلاع رسانی در زمینه دانلودغیرقانونی کتاب در اینترنت است. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت، هرگونه دانلود غیرقانونی کتاب‌ها را به اطلاع این سایت برای پیگیری‌های آتی برسانند.

تاکنون چهره‌هایی نظیر، محمود دولت آبادی، رضا امیرخانی، مهدی غبرایی، احسان شریعتی، علی دهباشی سردبیرمجله بخارا، عباس مخبر و اسدلله امرایی مترجم، تکین حمزه لو رمان نویس ایرانی، پوریا عالمی نویسنده و طنز‌پرداز، بهاره رهنما بازیگر و نویسنده، بلقیس سلیمانی داستان نویس ایرانی، و مدیران نشر ققنوس و نی به این کمپین پیوسته‌اند و از کاربران اینترنت درخواست کرده‌اند که کتاب‌ها را در اینترنت به صورت غیرقانونی دانلودنکنند.