رضا امیرخانی به کمپین نه به دانلود غیرقانونی پیوست

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

رضا امیرخانی به کمپین نه به دانلود غیرقانونی پیوست

رضا امیرخانی:همه کتابهایم را برای تشخیص نسخه غیرمجاز آرشیو می کنم 

رضا امیرخانی نویسنده و رمان نویس ایرانی برای مقابله با کپی غیرمجاز و دانلود غیرقانونی، همه آثارش را آرشیو می کند.

وی در این باره گفت: من همه کتابهایم را به طور مثال از چاپ اول رمان ارمیا تا کتاب های تجدید چاپی، از ابتدا تا امروز را برای خودم آرشیو کردم. چرا که گاهی اوقات از کتابهایم نسخه غیرقانونی چاپ شده و برای من که یک نویسنده معمولی بوده ام، تفاوت دو کتاب برایم مشخص نبود؛ اما با مقایسه و در کنارهم گذاشتن دو کتاب از یک چاپ متوجه می شوم که جنس کاغذ یکی با دیگری تفاوت دارد، پس معلوم است که یک کتاب بدون اطلاع ناشر در چاپخانه ای منتشر شده است. هرچند تشخیص تفاوت دونسخه تقلبی و واقعی برای یک ناشر راحت تر است، اما همه باید سعی کنیم کسی که امر غیرقانونی انجام می دهد، نتواند از این راه سود ببرد.

وی درباره لزوم پیوستن ایران به قانون جهانی کپی رایت گفت: برخی از کتابهایم به زبانهای مختلف چاپ شده است. به طور مثال هنگامی که کتابم به زبان روسی چاپ شد، از ناشر حق التالیف کتابم را دریافت کردم، اما هنگامی که در یکی از نمایشگاه های بین المللی از ناشرخارجی یکی از کتابهایم درخواست حق التالیف کردم او گفت کشور تو به هیچ یک نویسندگان خارجی حق التالیف نمی دهد چطور توقع داری که من به تو حق التالیف پرداخت کنم و من بسیار خجالت کشیدم.

وی برای تشریح پدیده دانلودغیرقانونی از یک تمثیل استفاده کرد و گفت ممکن است یک نفر سیب زمینی را بدون اجازه و بهانه اینکه آب، خاک و آفتاب از آن خداست، از یک مزرعه بدزدد و ممکن است برای خود این توجیه را فراهم کند که این سیب زمینی نیز محصول خداست، اما ممکن است صاحب مزرعه او را ببینید یا در دوربینی که در مزرعه نصب شده، دیده شود. اما دانلودغیرقانونی کتاب، این حسن را(برای فرد دانلود کننده) دارد که هیچ کس او را موقع دانلود غیرقانونی نمی بیند و افراد می توانند با خیال راحت کتابها را بدون پرداخت هزینه ای دانلود کنند.

دانلود غیرقانونی کتاب های الکترونیکی موضوعی است که با گسترش رسانه ها و شبکه های اجتماعی به شدت تقویت شده است. بسیاری از کاربران لینک پی دی اف کتابهایی که در کتابفروشی ها وجود دارد را برای یکدیگر می فرستند. برخی سایت های اینترنتی نیز بدون داشتن قرارداد با ناشر، از این طریق کسب درآمد می کنند. این درحالی است که این موضوع لطمات جبران ناپذیری را برای ناشران و پدیدآورندگان ایرانی ایجاد کرده و به گفته برخی ناشران باعث افت فروش نسخه چاپی برخی از آثار آنها شده است.

برطبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلودغیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده، ناشر و صنعت نشر می‌شود.

در همین حال برای جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب ها به تازگی سایتی به نام رصد rasad.fidibo.comبا شعار#من_دزد_کتاب_نیستم آغاز به کار کرده است. هدف این سایت فرهنگ سازی و همکاری کاربران اینترنت برای اطلاع رسانی در زمینه دانلودغیرقانونی کتاب در اینترنت است. کاربران می توانند با مراجعه به سایت، هرگونه دانلود غیرقانونی کتاب ها را به اطلاع این سایت برای پیگیری های آتی برسانند.

 تاکنون چهره هایی نظیر احسان شریعتی، علی دهباشی سردبیرمجله بخارا، عباس مخبر و اسدلله امرایی مترجم، تکین حمزه لو رمان نویس ایرانی، پوریا عالمی نویسنده و طنزپرداز، بهاره رهنما بازیگر و نویسنده، بلقیس سلیمانی داستان نویس ایرانی، به این کمپین پیوسته اند و از کاربران اینترنت درخواست کرده اند که کتاب ها را در اینترنت به صورت غیرقانونی دانلود نکنند. 

کانال فیدیبو در سایت آپارات

گتفگوی فیدیبو با محمود دولت آبادینویسنده و بازیگر ایرانی 

گفتگوی فیدیبو با علی دهباشینویسنده و سردبیر مجله بخارا

گفتگوی فیدیبو با احسان شریعتی پسر دکتر علی شریعتی

گفتگوی فیدیبو با عباس مخبر مترجم 

گفتگوی فیدیبو با اسدالله امرایی  نویسنده و مترجم

گفتگوی فیدیبو با مهدی فیروزانمدیرعامل موسسه شهرکتاب

امادگی پلیس برای برخورد با سایت های غیر قانونی دانلود کتاب 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692