صفحه ويژه«احمد محمود»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود (۴ دی ۱۳۱۰ اهواز - ۱۲ مهر ۱۳۸۱ تهران) نویسندهٔ معاصر ایرانی بود. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروفترین رمان او همسایه‌ها، در زمرهٔ آثار برجستهٔ ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.

تولد و جوانی

محمود در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید همین دلیل سبب شد تا بیشتر خود را دزفولی بداند. در برخی از آثارش چون همسایه‌ها و مدار صفر درجه واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می‌خورد و نیز شخصیت «نعمت» در داستان «غریبه‌ها و پسرک بومی» از کتابی به همین نام نیز از یکی از ساکنین دزفول بنام نعمت علائی گرفته شده است که حول‌وحوش سال ۱۳۲۳ در دزفول بدست افراد ناشناسی ترور می‌شود. وی پدر و مادر خود را در دوران کودکی از دست میدهد و از آن پس او با سرپرستی برادر بزرگتر خود، محمود اعطا که در شهر اهواز دبیر زیست شناسی بود، بزرگ شد. محمود اعطا هیچگاه همسر اختیار نکرده و تا آخرین روز زندگی احمدمحمود، در کنار وی و در خانه پدری، زندگی نمود... دلیل انتخاب نام هنری احمد محمود نیز همین می باشد.

 

سیاست، زندان و تبعید

پس از سپری کردن دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، به دانشکده افسری ارتش راه یافت؛ اما ازجمله تعداد زیاد دانشجویان دانشکدهٔ افسری بود که پس از کودتای ۲۸مردادماه سال ۱۳۳۲ بازداشت و سپس، بخش‌بخش آزاد شدند؛ درحالی‌که تنها ۱۳ نفر از آنان در زندان باقی ماندند.

احمد اعطا، یکی از این دانشجویان بود، که نه، توبه‌نامه‌ای امضا کرد و نه به همکاری با حکومت پهلوی تن داد. به همین دلیل، مدت زیادی را در زندان به‌سر برد که گویا مشکل ریوی او که درنهایت به مرگش منجر شد، یادگار همان دوران بوده‌است.

مدتی هم در حوالی خلیج فارس ، از جمله در بندر لنگه، در تبعید به سر برد و البته خودش از این دوران با عنوان :

«...زمانی که گرفتار بازی سیاست شده بودم! » 

یاد می‌کند.

 

بیماری و مرگ

محمود در اواخر عمر، با بیماری تنگی نفس مواجه شد و این بیماری در سال ۱۳۸۰ یکبار او را به بیمارستان کشاند. در اول مهرماه ۱۳۸۱ بار دیگر، حال او به وخامت گرایید و پس از انتقال به بیمارستان و بستری شدن در روز جمعه، ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱، به ‌دنبال یک دورهٔ بیماری ریوی، در بیمارستان مهراد، در شهر تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج ، به خاک سپرده شد.

 

آثار

مجموعه داستان‌ها

 

رمان‌ها

 

ترجمه

  • آدم زنده(رمان) - اثر «ممدوح‌بن عاطل ابونزال» (1376)

سایر نوشته‌ها

 

جوایز

  • هیأت داوران پکا جایزه «مجموعه آثار» را به احمد محمود داد.

نقد آثار احمد محمود

شهرام عدیلی‌پور نقدی درباره رمان مدار درجه صفر احمد محمود نوشته: «خلق تعداد زیاد شخصیت باعث شده او نتواند به‌خوبی و درستی به تمام شخصیت‌هایش بپردازد و زوایا وریزه کاری‌های آنان را از کار درآورد. قسمت‌های زیادی از رمان مربوط می‌شود به زندگی روزمرهٔ آدم‌هایی که بود و نبودشان هیچ تفاوتی در روند پیش‌برد رمان و وقوع حوادث آن ندارد... نویسنده در این رمان هم‌چون گزارش‌گری دقیق به تمامی زوایای زندگی مردمان سر می‌کشد و همه چیز را به‌دقت گزارش می‌دهد و دوربین‌اش همه چیز را به تصویر می‌کشد ».

دیدگاه‌ها   

#3 فرزاد 1394-04-08 08:32
احمدمحمود يكى از قوى ترين رمان نويس هاى ايران است ، رمان همسايه ها را سه الى چهاربار خوانده ام تا حالا رمانى به اين جذابى نخوانده بودم ، نمى دانم چرا فيلمسازان و كارگردانان سينما تاكنون فيلمى به اين زيبايى نساخته اند وقتى رمان را مى خوانى انگاردارى به يك فيلم سينمايى نگاه مى كنى تمام صحنه ها جلو چشمانت به رقص در مى آيد براى من در مقايسه با بينوايان ويكتور هوگو ، همسايه ها دررديف اول قرار دارد و بينوايان در رديف دوم .
#2 وحید 1393-01-28 17:30
این آقای عدیلی پور اصلا کی باشند ؟مدارصفر درجه یکی از بهترین رمان های ادبیات ماست شخصیت های داستان برحسب نیاز داستان بوده وهمه درمحوریت داستان قرار دارند
#1 محبوبه رابطیان 1392-11-30 19:38
محمود، بزرگترین نویسنده رئالیسم ایران بوده، هست و خواهد بود. روحش پیوسته شاد...........

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692