صفحه ویژه «انسیه تاجیک»

چاپ تاریخ انتشار:

ensieh tajik

انسیه تاجیک در دهم فروردین ۱۳۴۸ در خانواده تقریبا مذهبی، در سه راه آذری تهران چشم به جهان گشود.
او با ۵ برادر و پدر و مادر، در کنار اقوام خود زندگی خوبی را می گذراند.
اولین داستان خود را در ۱۰ سالگی وقتی کلاس چهارم ابتدایی بود همراه با نقاشی های کتاب آغاز می کند که با استقبال و شادی همشاگردی های خود تشویق می شود اما با ورود معلم نه تنها این تشویق به شدت سرکوب میشود، بلکه او را برای برهم زدن نظم کلاس مواخذه هم می کنند.
گرچه کتاب چاپ نشد اما ذهن او راه خود را برای نوشتن تا حدودی پیدا کرده بود.
در ۱۳ سالگی دوباره دست به قلم برده و رمان عشق محو شده، که داستانی از جنگ ایران و عراق بود را می نویسید. ولی این اثر به دلیل خط عشقی که در داستان بود به بن بست رسیده و چاپ نمی شود.
این دومین ضربه ای بود که او در نوشتن متحمل شده بود.
در کلاس سوم راهنمایی و در امتحان نهایی انشاء متن او توانست مورد توجه مدیران آموزش و پرورش تهران قرار گیرد و دیده شود. از طرف آموزش و پرورش نامه ای برای او فرستاده می شود جهت اینکه بیاید و زیر نظر اساتید، نویسندگی را به درستی بیاموزد. اما او با مخالفت شدید مادر روبرو شده و باز از مسیر خود باز می ماند.
یکسال بعد به طور پنهانی شروع به نوشتن شعر می کند. گرچه او شعر وموسیقی را خیلی دوست داشت اما این شعر سرودن نبود که او را راضی کند بلکه وی تشنه نوشتن و نویسندگی بود.
در ۱۶ سالگی ازدواج کرد و دیپلم خود را در کنار همسر فهمیده اش گرفت. شوهر داری و فرزند داری نتوانست او را از نوشتن باز دارد و او همچنان به طور پنهانی می نوشت. تا اینکه همسرش متوجه شد و بر خلاف انتظار وی نه تنها او را از نوشتن منع نکرد بلکه مشوق اصلی او شد. انسیه تاجیک با خوشحالی اولین رمان خود را به نام ( تندیس زندگی) نوشت که اینبار هم با مخالفت و ممیزی وزارت ارشاد مواجه شد و اثرش چاپ نشد.
او بارها و بارها در این راه با موانع سخت و بزرگ و کوچک روبرو شده بود. تا اینکه در سال ۷۷ اولین رمان چاپ شده او به نام( بیقرار) از انتشارات یاسین روانه بازار شد.
واین یکی از بهترین لحظه های عمر او به شمار می رفت.
اما این اثر اشکالاتی داشت که او به آن ها پی برده بود.
در سال ۰ ۸رمان صبح دلداده را نوشت که در سال ۱۳۸۳ به چاپ رسید. در سال ۱۳۸۷ رمان ساغر را نوشت که انتشارات چکاوک هردو اثر را چاپ کرد.
اوایل سا ل۱۳۸۸رمان رقص آخر را در نشر علم چاپ و به بازار روانه کرد. همان سال رمان زیبای وصل وناله رادر انتشارات جاویدان چاپ کرد. در همان سال در نشر علم رمان ر قص آخر را به بازار فرستاد.
اواخر سال ۱۳۸۹ وارد عرصه سینما شد و در رشته فیلمنامه نویسی مشغول شد. بعد از فیلمنامه نویسی دوره کارگردانی را درسال ۱۳۹۰سپری کرد. در سال اما در همان زمان ها هم دست از نوشتن رمان بر نداشته بود.
در آبان ۱۳۸۹ طرح۱۱۹ صفحه ای و گسترده ترین طرح کوروش کبیر را در غالب سریال و یا فیلم سینمایی نوشت که در سایت فارس نیوز موجود است.

در سال ۱۳۹۰هم رمان زیبای ( همابانو)را نوشت وهم موفق به دریافت جایزه برای فیلمنامه( جن) شد.
درسال ۹۱ نزد استاد مهدی فخیم زاده باز هم دوره ی فیلمنامه نویسی را گذراند و بانمره۱۷ قبول ومدرک خود را گرفت.
درآن سال دیپلم افتخار پروین اعتصامی به نام( بانوی فصلها) را از آموزشگاه آزاد سینمایی دریافت کرد.
سال ۱۳۹۴مدتی به کردستان رفت وآنجا رمان دختر کرد را نوشت ودرانتشارات علم به چاپ رسانید. وی در گروه تاتر هم فعالیت داشت که ادامه نداد. چند نمایشامه و چندین مطالب از موضوعات گوناگون نوشته وجزء دسته سفارش نویسی تحویل داده است.
او چندین فیلمنامه نوشت و در جشنواره فیلم کیش در بین ۱۳۲ نفر ، ۱۶ نفر منتخب اصلی شدند که انسیه تاجیک جزء نفرات اول بود.
سال۱۳۹۸انجمن قلم از او دعوت میکند داستانی از مشاهیر ایرانی بنویسد و او داستان زندگینامه ( ابو سعید ابوالخیر ) رامی نویسد و نام اثر را ( مردی از میهنه) می گذارد.
سال۱۳۹۹ با انتشارات شهر آب قردادی امضاء کرد و رمان ( سکوت سرد) را نوشت.
درسال ۹۹ جایزه مسابقه داستان نویسی یلداستان را برای داستان کوتاه طبقه هشتم از آن خود کرد.
در سال ۱۴۰۰ سخت ترین رمان خود یعنی ( رهایی هرگز ) را نوشت. یک داستان ویتنامی آمریکایی و بسیار خواندنی.
لازم به ذکر است که بدانیم سال ۱۳۴۶ نویسنده ایرانی به نام مرحوم پرویز قاضی سعید رمانی در باره ویتنام درایران می نویسد. و از آن زمان تاکنون هیچ ایرانی در این باره رمانی ننوشته است جز بانو انسیه تاجیک.
شاید درمورد ویتنام در ایران متن ویا سفرنامه و یا مستند نویسی شده باشد ولی رمان خیر. و بانو انسیه تاجیک اولین نویسنده ایرانی است که در این موردرمان ( رهایی هرگز) را به زیبایی می نویسد.

به طوری که اهالی ادب و داستان اول گمان می کردند این داستان ترجمه است اما وقتی متوجه شدند یک نویسنده زن ایرانی آن را نوشته ضمن تشویق ، داستان را در دسته مقاومت و پایداری قرار دادند. داستان بعد از شش ماه در انتشارات کلک زرین ویا ندای معاصر به چاپ دوم رسید.
درسال۱۴۰۱ رمان خارجی اسکاتلندی از او به نام ( دراسکله غربی) در کلک زرین یا همان ندای معاصرچاپ شده است.

tajik1

tajik2

صفحه ویژه «انسیه تاجیک»