صفحه ویژه «مریم روایی»

چاپ تاریخ انتشار:

maryam ravaei

مریم روایی، خرداد سال ۱۳۳۷ در خرمشهر به دنیا آمد. تحصیلات دوره ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دانشسرای تربیت معلم را در همان شهر به پایان رساند.
در سن ۱۸ سالگی به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمد و مدت بیست سال به شغل شریف آموزگاری پرداخت. در سال ۱۳۷۵ به عنوان معلم نمونه انتخاب شد. پس از بازنشستگی، عشق به آموختن او را رها نکرد و به فعالیتی دوباره واداشت.
در سال ۱۳۸۰ در کنکور دانشگاه سراسری و آزاد شرکت کرد و در رشته فلسفه غرب دانشگاه ازاد تهران شمال با رتبه بالایی پذیرفته شد.
در سال ۱۳۸۶ در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرد و با رتبه بالایی در رشته فلسفه غرب دانشگاه علوم و تحقیقات پذیرفته شد. این دوره را نیز با معدل کل عالی و کسب رتبه اول با موفقیت به پایان رساند.
مهمترین دل‌مشغولی او در دوران تحصیلات دانشگاهی فقدان رد پای اندیشه های زنان فیلسوف در دروس فلسفی دانشگاه و پی بردن به چرایی و چگونگی آن بود. حاصل تلاش او در سه ترم دانشگاهی در پایان نامه وی با نام " معرفت شناسی فمینیستی از دیدگاه لیندا مارتین الکوف" تبلور یافت. او سرانجام با کسب نمره کامل لبخند رضایت بر لب نشاند.
سپس به پیشنهاد استادان خود و به واسطه انتشارات روشنگران آن را به صورت کتاب منتشر کرد تا در دسترس همگان قرار گیرد. در ضمن یک مقاله از آن استخراج کرد که در مجله پژوهش های فلسفی همان دانشگاه به چاپ رسید.
در پاییز سال ۱۳۹۷ با خانه داستان چوک آشنا شد و سه دوره متوسطه، پیشرفته و تخصصی داستان نویسی و یک دوره نویسندگی خلاق را زیر نظر استاد مهدی رضایی فراگرفت.
با این فراگیری، باب دنیای جدیدی به روی او گشوده شد: خلق شخصیت هایی که می‌توانست ساعت های متمادی درکنارشان به سر ببرد و خود را شریک غم و شادی آنها بداند.
او همان گونه که به شاگردانش آموخت برای نوشتن باید چشم بینا و گوش شنوا داشته باشیم، می کوشد که این مهم را سر لوحه کار خود قرار دهد.
در همین راستا داستان های او اکثرا برگرفته از زندگی و تجربه های خودش و انسان هایی است که با آنها نشست و برخاست داشته و دارد. رهاورد تلاشش در این مسیر تازه، دو داستان کوتاه به نام های " سوءتفاهم و رویای پریا" است که در شماره های پنج و شش مجموعه داستان های چوک به چاپ رسیده است.

کتاب « دنیای سوری» به تازگی به واسطه انتشارات چوک به چاپ رسید. این داستان بلند، برگرفته از زندگی واقعی بانویی است که سالها رنج دوری از دو فرزندش را به جان خرید با این امید که روزی بتواند آنها را در آغوش بگیرد و از حظ وجودشان بهره‌مند گردد.
در این داستان رئالیسی سعی نویسنده بر آن بوده که در حد ممکن هم به واقعیت‌های زندگی این بانو وفادار باقی بماند و هم با خلق شخصیت های جدید و ایجاد فضاهایی خیالی بر جذابیت داستان بیفزاید.
او در حال حاضر مشغول آماده سازی یک داستان بلند و چندین داستان کوتاه است. با این امید که بتواند آنها را هم به چاپ برساند.

 صفحه ویژه خرید رمان «دنیای سوری» نویسنده «مریم روایی»

sonyaye soori

ketabhaye ravaei

صفحه ویژه «مریم روایی»