صفحه ویژه «لیدا نیک‌فرید»

چاپ تاریخ انتشار:

nikfarid

یک آذر-ماهی متولد 1352 در شهر همدان (اما شناسنامه ام را از تهران گرفتند) در یک خانواده آذری، بزرگ شده در بوشهر که هم اکنون با همسر و دو دخترش در تهران زندگی می کند. گربه و کتاب و قهوه حالش را خوب می کنند. از وقتی خودش را شناخت، فیلم دید و کتاب خواند. عشق به هنر و ادبیات داشت، اما گذرش به رشته پرستاری افتاد، پرستار شد. ازدواج کرد، بچه دار شد و بعد دوباره بچه دار شد و توی این مدت هنوز کتاب می خواند و فیلم می دید. سال ها در بیمارستان کار کردن به عنوان پرستار و تدریس به دانشجوهای پرستاری در بخش های مختلف کودکان بیمارستان های مفید و مرکز طبی کودکان، بستری غنی برای سوژه هایی بود که دغدغه اوست. با اخذ مدارک کارشناسی ارشد پرستاری کودکان و دکترای پرستاری و عضویت به عنوان هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی پرستاری مشغول به کار است. این میان عاشق فلسفه هم هست. از تجربه های مراقبت، تدریس، آموزش و پژوهش که لبریز شد، خواست در کنار فیلم دیدن و کتاب خواندن، بنویسد. روی کاغذ با قلم یا با رقص انگشتان روی کیبورد، نه توی ذهن، که این داستان نویسی توی ذهن یک عادت به قدمت عمر او بود. وبلاگ نویسی را شروع کرد. از اتفاق های بیمارستان نوشت، از رنج آدم ها، از فرسودگی دلها، از همه چیزهای مشترک تمام انسان های روی زمین. بازخورد خوانندگان وبلاگ انگیزه ای شد برای بیشتر نوشتن.  اولین مجموعه داستانی اش به نام نه روز و نیم را منتشر کرد و رسما وارد حوزه ادبیات شد. داستان های مجموعه همه برگرفته از اتفاقاتی بود که در کار در بیمارستان دیده بود. کم کم به محافل مجازی ادبی وارد شد. داستان های دیگران را می شنید و نقد آن داستان ها را و بعد نقد داستان های خودش. شهودی می نوشت و از خود فن داستان نویسی چیزی نمی دانست. نمی دانست پیرنگ چیست، محتوا چیست، مضمون چیست. به آموختن فن نویسندگی پرداخت، در خانه داستان چوک و نوع متفاوتی از نگریستن به دنیای داستان هایش را آغاز کرد. راهی که همچنان ادامه دارد. داستان دختر قالی او برای چاپ در مجموعه داستانی هنرجویان کانون فرهنگی چوک برگزیده و چاپ شد. مجموعه داستان دوم او در نشر نامه مهر در سال 1400 زیر چاپ است.

جوایز:

  • منتخب داستان برتر در مسابقه بزرگ هنری "حرفی از جنس زمان" (داستان زیور از مجموعه نه روز و نیم)
  • منتخب داستان های راه یافته به مرحله نهایی در اولین دوره مسابقه ادبی "چراغ مطالعه" داستان (یکشنبه سه شنبه پنج شنبه از مجموعه نه روز و نیم)
  • منتخب داستان برتر در دهمین جشنواره ادبی سیمرغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (داستان او می نگرد از مجموعه او می نگرد)
  • منختب داستان های راه یافته به مرحله نهایی در هشتمین جشنواره ادبی سیمرغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (دختر قالی از مجموعه داستانی چوک)

منتشرشده ها:

  • مجموعه داستان "نه روز و نیم" نشر اندیشه اساتید 1385
  • مجموعه داستانی چوک برگزیده داستان های هنرجویان (داستان دختر قالی)
  • داستان یس شاروناکوم یم در شماره 54 ماهنامه ادبیات داستانی چوک
  • داستان "زگیل ها را باید کند" در شماره 58 ماهنامه ادبیات داستانی چوک
  • داستان "نوچه ی غزرائیل" در وبسایت کانونی ادبیات داستانی چوک در تیر 1394
  • داستان "از افق" در وبسایت کانونی ادبیات داستانی چوک در اردیبهشت 1395
  • داستان "مهم است چه کسی اول برود تو" در شماره 130 ماهنامه ادبیات داستانی چوک
  • داستان "گُنِی" در شماره 131 ماهنامه ادبیات داستانی چوک ماهنامه ادبیات داستانی چوک
  • مجموعه داستانی "او می نگرد"، نشر نامه مهر 1400

در حال نگارش:

  • رمان "ریگ جن"
  • مجموعه داستانی "آنها که می مانند"

فعالیت های دیگر ادبی هنری:

  • صداپیشگی در نمایش های داستانی کانون ادبیات داستانی چوک از جمله مجموعه داستان های صوتی استاد استادان (زن استاد)، سقط جنین (نوشته علی پاینده)، صدهزار روز و یک شب که بگذرد (نوشته میلاد دهکت نژاد)، مرد اسکلتی (نوشته مهدی رضایی)، جعبه اسرارآمیز مادربزرگ و فریدون (نوشته صفیه افکاری)، به چای میل ندارم (نوشته عباس پورجبار)، داستان عاقل ها قاتلم کردند (نوشته مهدی عباله پور)، داستان آشفتگی (نوشته سجاد نیرومند)، داستان اگه دروغ بگی سنگ می شی (نوشته سیما کاموری) و ...

وبسایت:  

http://lidanikfarid.com/blog

اینستاگرام: @lida.nikfarid                                                       

صفحه ویژه «لیدا نیک‌فرید»