صفحه ویژه «مهناز بدیهیان»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

مهناز بدیهیان در تاکستانی اطراف اصفهان هنگام ماموریت دو ماهه ی پدر در آن منطقه دیده بجهان گشود. پدری ارتشی و مادری فرهنگی. دوران دبستان را در تبریز و دبیرستان را تا کلاس دهم در شهر اهواز و کلاس یازدهم را در شهر همدان و سرانجام از دبیرستان بهشت آیین اصفهان در رشته ی ریاضی دیپلم گرفت. از دانشگاه پهلوی شیراز در رشته ی تعلیم و تربیت و مدیریت نرسینگ لیسانس دریافت کرد.وی در سال 1979 با در دست داشتن بورس تحصیلی به اتفاق همسروارد ایالت بالتیمور در آمریکا شد. در سال 1982 در رشته ی جامعه شناسی از دانشگاه بالتیمر فوق لیسانس دریافت کرد.درحالیکه در طول این سالها در انتظار برگشت به ایران بود، بین سالهای 1988- 1992 در حالیکه دکترای خود را در رشته ی دندانپزشکی میگذراند از کلاسهای ادبیات دانشگاه آیوا که بزرگترین مرکز ادبیات آمریکاست شرکت کرد و از استادانی چون ماروین بل و مری استفانیک استفاده کرد. ماروین بل در جمعی برای معرفی مهناز گفت: " مهناز ذهن و روحی شاعرانه دارد و از آن نمی تواند بگریزد!"

در سال 2013 در رشته ی تخصصی شعر از دانشگاه پسیفیک فوق لیسانس در یافت کرد. مدتی در دانشگاه تدریس کرد و زمانی نیز نیمه وقت در کنار کار ادبیات به حرفه ی دندانپزشکی ادامه داد.

از وی تاکنون چندین کار ترجمه بفارسی و انگلیس منتشر شده است. بدیهیان برای اولین بار کتاب پرسش های پابلو نرودا و سیلویا پلت را به ایرانیان معرفی کرد و و بدعوت کتابخانه ی نرودا در 2007 سفری نرودایی به کشور شیلی داشت که شخصا کتاب پرسش ها را به کتابخانه ی پابلو نرودا تقدیم کرد و از خانه های نرودا دیدن کرد. در سال 2009 کتاب مهم صدای اعتراض قلم را بفارسی منتشر کرد. همین کتاب به انگلیسی و با نام Saplings Arise در سانفرانسیسکو و با مقدمه ای از جک هرشمن منتشر شد.

وی تاکنون چندین مجموعه شعر به انگلیسی و فارسی در خارج از کشور منتشر کرده است. کتاب برج مراقبت را با همکار میرزا آقا عسگری- مانی منتشر کرد که ترجمه ی آثر بسیاری از شاعران شناخته شده جهان بزبان فارسی ست.

در سال 2015 یک سی دی خوانش دو زبانه ی اشعاری از مولانا را با ترجمه ی کلمن بارک و خوانش اشعار با صدای جک هرشمن و بدیهیان به بازار عرضه شدبا نام Like This در سال 2016 مهناز بعنوان یکی از زنان نمونه ی شهر سانفرانسیسکو انتخاب شد.وی همچنین بدعوت انجمن شعر جهانی کوبا در سال 2014 و 2016 سفری بکوبا داشت.

مهناز یکی از اعضائ اصلی شاعران انقلابی سانفرانسیسکو است و عضو شاعران مارین کانتی.همچنین یکی از اعضائ کمیته ی ترجمه در شهر سانفرانسیسکو. اثر وی در بیش از ده آنتالوژی شعر در جهان منتشر شده است.

دو مجموعه ی شعر از وی در آمریکا در دست چاپ است. مهناز بدیهیان در حال حاضر تمام وقت بکار ادبیات هنر و نقاشی مشغول است. سایت ادبی و چهار زبانه ی ماه مگ اولین سایت ادبی ایران در جهان است که بکوشش مهناز بدیهیان وبا زحمات دکتر علی رضایی سالهای زیادیست منتشر می شود.                                       www.mahmag.org

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692