صفحه ویژه «زهرا دستاویز» (آذر)

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

صفحه ویژه «زهرا دستاویز»

 زهرا آذر، نویسنده، منتقد ادبی و سینمایی

دبیر بخش سینما و تئاتر ماهنامه ادبیات داستانی چوک

کتاب‌ها:

همه چیز از دور چه زیباست. نشر هزاره ققنوس

اتانازی در بلوار. نشر آقاپور

برای من ادبیات فقط دل خوشی است. یا بهتر بگویم تنها دل خوشی. در جهانی که تاریخ مصرف خوشی‌هایش این قدر کوتاه و رنج‌هایش تمام ناشدنی است، در جهانی که به واسطه حکم اجباری زیستنش کم کم یاد می‌گیری برای یک همزیستی مسالمت آمیز طاقت فرسا هم چنان که داری بزرگ می‌شوی و قد می‌کشی مجبوری قد آرزوهایت را هم قیچی کنی و کم کم ملتفت می‌شوی که با وجود همه داشتن‌ها و تملک‌ها و شلوغی‌ها و اجتماعات کوچک و بزرگ اطرافت، تنهایی و این تنهایی یک چیز ابدی ازلی است و باید برای کنار آمدن با آن و درک ظلمت این چاه عمیق تنهایی یک جان پناه برای خودت بسازی و چه جان پناهی بهتر و امن‌تر از کتاب...

نمی‌دانم کی به این اصل اصیل و همیشگی زندگی‌ام رسیدم. خیلی هم مهم نباید باشد. مهم این است که رسیدم. شاید از همان زمان که یک دختربچه سرتق بازیگوش بودم و هر وقت دست تو دست مامان یا بابا توی پیاده رو خیابان راه می‌رفتم می تاختم سمت کتابفروشی و پشت شیشه‌اش قوز می‌کردم و انگشت بر دهان پشت جلد کتاب‌ها را با آن نیمچه سواد ابتدایی‌ام می‌خواندم و ذوق می‌کردم و تو خیالم هزار جور قصه برای آن اسم‌ها می‌ساختم. اسم‌هایی که خیلی هاشان را نمی‌فهمیدم ولی همه هزارتوهای خواب کودکی‌ام را پر می‌کردند و همین که شب می‌شد و می‌خزیدم زیر پتو، خودم را مچاله می‌کردم و زیر لب عرقریزان و ملتهب آرزو می‌کردم که: «خدایا یعنی میشه منم نویسنده بشم؟!» البته بعدها فهمیدم که نویسنده شدن خیلی مهم نیست. نویسنده ماندن مهم است. درد و رنج نوشتن هم کم‌تر از سایر رنج‌ها و ناکامی‌های زندگی نیست و ای بسا بالاتر هم هست؛ چرا که آن که می‌نویسد دو برابر رنج برده. یک بار رنج تجربه ملموس و حقیقی آن در خیالش و بعد هم تجربه نشاندن آن روی کاغذ...

صفحه ویژه «زهرا دستاویز»  ketab dastavizz

دیدگاه‌ها   

#1 غلامحسین میرزاده 1396-04-18 20:30
همین مختصر معرفی خودتان بسیارگویاست . گویای ذات وسرشتی که از سویی با دنیای وهم وخیال و ازدیگرسو باواقعیت های زندگی هم نشنینی دارد . به نظرم جایگاه شما در افق ادبیات داستانی این سرزمین والا خواهد بود .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692