داستانك«رويا» طيبه تيموري‌نيا

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

از رنجی که سر می‌رود

سیلی که راه می‌افتد

اتفاق، ناگوار می‌شود

 

تکه‌ای از گوشت را با بی‌میلی از دیس انباشته‌ی تزئین شده برمی‌دارد. همزمان با چشمانش دنبال نمک‌پاش می‌گردد و بلافاصله بدون چشیدن، دانه‌های نمک را روی گوشت می‌پاشد. وانمود می‌کند جویدن گوشت انرژی زیادی از فک‌های خوش فرم و مردانه‌اش می‌گیرد و اخمِ تعمدی که حالت چشم‌های مشکی‌اش را بهتر کرده، به چهره‌ی استخوانی سبزه‌اش وقار بیشتری می‌دهد. زن که از عطر تازه‌ای که خریده مشامش پٌر است، حواسش به تکه‌های هویجی است که دست‌نخورده حتی مورد التفات ضربه چنگال‌های مرد واقع نمی‌شود. خوب می‌داند که مرد چقدر به این هویج‌های پخته علاقه دارد. حتی بیشتر از تکه‌های مرغی که بادقت سوخاری‌شان کرده است. سرش را پائین می‌اندازد و با ناخن‌های دستش بازی می‌کند. گوشه‌ی یکی از آنها را با احتیاط می‌کشد. حالا هر دوتایشان دارند کلنجار می‌روند، گوشه‌ی انگشتش خون می‌آید و از آن‌طرف، دندانه‌ی چاقو هم موفق می‌شود گوشت را از استخوان جدا کند.  

-  رویا کجاست؟

زن خوشحال مي‌شود که مکالمه‌شان با این جمله شروع شده است. خودش را به نشنیدن مي‌زند. گوشه دستمال را با آب دهانش نمدار مي‌كند و روی ردِ خون خشک‌شده مي‌کشد. مرد دست از خوردن مي‌کشد. با صدایِ ریز درحالی‌که سعی می‌کند به چشم‌های زن نگاه نکند مي‌پرسد:

-  فریبا، پرسیدم رویا کجاست؟

-  رویا! خودت چه فکری می‌کنی؟

-  شوخی نکن اصلاً حالشو ندارم. رویا...  باباجان کجایی؟

هیچ صدایی در پاسخ بلند نمي‌شود.

-  با فرانک رفته‌اند پارک.

زن آهسته شروع به جمع کردن میز مي‌کند. مرد هم بدون تشکر برمي‌خيزد و لباس‌هایش را عوض مي‌كند و خودش را روی تختخواب مي‌اندازد...

 

دیدگاه‌ها   

#5 عباس عابد(ساوجی) 1392-05-11 05:38
سلام
یعنی که چه؟
همینکه یک نفر زائدۀ ناخن خود را بکشد و یک مرد دیگر باوقار بشود و بچه ای برود پارک بازی، شد داستان؟
خانم تیموری گرامی، یک روز به من گفتید دست از سر مجنون بردار. خب شما هم لطفا دست از این زن وشوهر بازی های آبکی بردار!.
از شوخی گذشته، خیلی جدی می گویم امروزه بیشتر زندگی های زناشویی همینگونه است که شما نوشته اید ، بدون دلیل زوجین از همدیگر سرد هستند و به دنبال آرزوها و خوشبختی خود در جای دیگری هستند. اگر مقصود و هدف شما نشان دادن این مسئله است موفق بوده اید در غیر این صورت داستان نواقصی دارد که باید به آن پرداخته شود. قربان شما
#4 مرتضی غیاثی 1392-05-05 15:06
نکته اصلی در این است که داستان برنامه مشخصی برای تغییر عواطف شخصیتها ندارد. یعنی آن ها همینطور که شخصیتهای واقعی میتوانند باشند، دارای عواطف پیچیده هستند. حالاتشان با کوچکترین تغییری عوض میشود. بین شادی و خشم، درد و خوشی دائم در نوسان هستند. داستان بدون اینکه نشان بدهد اینها چه ارتباطی میتوانند با هم داشته باشند یا چه علتی دارند، فقط بوسلیه شرح مختصری از هر یک گسترش یافته است.
#3 مهدی 1392-05-04 13:38
سلام
داستان در حد طرح باقی مانده بود. جای کار دارد. شخصیت دختر رویا یا فرانک در حد تیپ در داستان نیست اصلا نمی شود حدس زد که چند سال دارد که بتوان بر اساس اون داستان را در ذهن خواننده دنبال کرد. با سپاس
#2 محمد اشرفی 1392-04-31 06:27
سلام. شب بخیر . داستان رو خوندم. شخصیت پردازی کامل نبود. تصویر سازی صحنه هم اشکال داشت. مشخص نبود مرد برای چی عصبانیه. این همه استرس برای چی بود؟ نبودن دختر اینهمه هر دو رو عصبانی کرده بود؟ دیالوگها برای چی برقرار می شد؟ و در اخر سیر داستان خواننده رو قرار بود به کجا ببره؟ ریتم داستان بد نبود ولی رو هوا قصه شروع شد و رو هوا هم تموم شد.
#1 وريا 1392-04-29 16:27
سلام
دستتان درد نكند.
به نظر من يكي از بزرگترين ويژگي هاي داستانك(ميني مال)اينست كه در انتهاي داستانك بايد شوكي را به مخاطب وارد كند كه اين شوك درحالت معمول اش ناشي از دو حالت زير است:
1-وقوع نتيجه اي مغاير(نه هميشه مخالف)از حادثه اي كه رخداده ، با آنچه مخاطب انتظار اش را مي كشيد
2-وقوع حادثه اي (كامل) در پاراگراف انتهايي داستانك.
اين داستانك فاقد شوك بودبه دو دليل فوق ودر رابطه با بند2توضيح زير ارائه شده است:
در اين داستان شخصيت فرانك بصورت ناقص شناسانده شده است لذا حادثه كامل نيست واين مانع از تماميت داستاني ميشود،مخاطب فهميد رويا فرزند زن و مرد است اما فرانك كيست؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692