كابوس/ حسين كهندل

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:



آدم‌هائی توی خیابان رختخواب گرم و نرمشان را رها کرده‌اند تا در کابوس شبانه من حضور به‌هم رسانند و مرا همراهی کنند. هر شب به سراغم می‌‌آید و وقتی‌ رهایم می‌کند که ملحفه‌ام خیس عرق شده است.

توی رختخواب خواب توی خواب می‌بینم آن‌قدر خواب که یک شب دیدم که خر شده‌ام و دارم زندگی‌ می‌کنم اما حالا گمان می‌کنم که در یک گورستان خانوادگی دفن شده‌ام و فقط می‌توانم فکر کنم. تنم آنجا زیر آن‌ تخته سنگ است و آرام آرام رنگ خاک بخود می‌گیرد. روشنایی و تاریکی‌ را احساس نمی‌کند چون بی‌خوابی به سرش زده است و دیگر هیچ‌وقت خواب نمی‌بیند. از رنگ و روی سنگ قبر و علف‌های هرز روییده بر روی آن‌ پیداست که که خیلی‌ سال است که مرده‌ام و آن‌ یک خر است که خواب می‌بیند من شده است و دارد زندگی‌ می‌کند.

مرز بین خواب و بیداری‌، مرده‌گی و زندگی‌، روشن آیی و تاریکی گم شده است. دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که گورستان من خیالی است و این خواب توی رخت خواب‌ها در شب و خر تو خر‌های روزانه واقعی. اما شکست سکوت گورستان با طنین ناموزون جیر جیرک‌ها در زیر نور مهتاب کمی‌ واقع‌تر از این ترافیک زمان‌کشی است که ذهنم را دزدیده است.

 

همه اتفاق‌ها:

چراغ قرمز راهنمایی که سال‌هاست سبز نمی‌شود، و انعکاس نور زًل زده آفتاب از نرده‌های سفید گورستان بر روی ماشین‌های پشت ترافیک، همه گواهی می‌دهد که بیدارم به غیر از مردی که قصد دارد از بالای برج بلند خیابان خودش را به پائین پرتاب کند.

عابرین پیاده رو کارهای مهم خود را رها کرده اند تا یک فیلم یا یک اتفاق مهییج را بدون بلیط تماشا کنند. قصد دارم کمکش کنم تا از این کابوس رها شود و همه‌چیز را دوباره وارونه و خر تو خر ببیند اما شک می‌کنم که توی رخت خوابش خواب می‌بیند یا واقعاً می‌خواهد خواب به خواب برود. به زحمت از میان ازدحام خودم را به نوک برج می‌رسانم.

از آنجا آدم‌هایی که از کنار میله‌های سفید کنار گورستان عبور می‌کنند کوچک‌تر از آن‌ که می‌پنداشتم به نظر می‌رساند.

از روی پشت بام آرام آرام به طرفش می‌روم تا دستش را بگیرم اما او بدنش را کنار می‌کشد و از نوک برج به سمت پائین هولم می‌دهد.

باد پشتم را خالی‌ می‌کند، جاذبه مرا به سرعت پائین می‌کشد و پیراهن سفید مرا از تنم در می‌آورد. آدم‌های پایین برج همراه با میله‌های سفید گورستان لحظه به لحظه بزرگ می‌شوند و تمام ذهنم را اشغال می‌کنند. دیگر فراموش می‌کنم که آنها آمده‌اند تا در کابوس شبانه من حضور به‌هم رسانند و مرا همراهی کنند. ثانیه‌ها که پی‌‌در‌پی‌ در توالی یکدیگر بر من تحمیل می‌شوند حتي فرصت خواندن سنگ قبر نوشته‌های گورستان را هم نمی‌دهند.

مغزم که می‌پاشد روی سنگ فرش خیابان دوباره زنده می‌شوم و خودم را توی رخت‌خواب می‌بینم که خر شده‌ام‌، خری که در یک گورستان خیالی خواب می‌بیند که من شده است. اما هنوز نمی‌داند که خواب است یا بیدار.

 

 

دیدگاه‌ها   

#5 ریحانه 1392-01-18 03:55
سلام دایی!!!!!! چطوری اونجا خوش میگذره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
#4 ریحانه 1392-01-18 03:54
سلام دایی!!!!!! چطوری اونجا خوش میگذره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
#3 عباس عابد 1391-04-26 14:20
سلام
دوست داشتم می توانستم داستان شما را نقد کنم.
اما چون نقد کار بسیار فنی است وهرکسی نمی تواند در این وادی سر سری یا به قول شما خر تو خری نقد بکند وارد نقد نمی شوم وفقط این را قید می کنم که از خواندن داستان لذت بردم گر چه لازمه خوب فهمیدن هم احتیاج به چند بار خوانش دارد جریان سیال ذهن ، ولی فرصت نیست باید داستان دیگری بخوانم.
قربان شما.
#2 آیدا 1391-04-19 18:20
با سلام!
از خواندن داستان شما لذت بردم!
این شیوه نوشتاری باعث میشود من نتوانم چشم از کلمات کنار هم که دایره وار آشفتگی ذهنی را به نمایش میگذارد بر دارم!
صحنه فانتزی توصیف شده به من اجازه میدهد با جملات همگام شده و فضایی را در ذهن بیاورم که هیچگاه از ذهن محو نشود!
موفقیت شما را خواستارم!
#1 samira safari 1391-03-20 19:36
سلام روايت شما دايره اي است .راوي نتوانسته ارتباط برقرار كند باخواننده.داستان فانتزي وخواب است.ولي من را جذب نكرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692