• خانه

مقاله «بررسی وجوه داستانی و کشف داستان مینی مال در اشعار تبـری نیما» «ابراهیم باقری حمیدآبادی» / اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

ebrahim bagheriشعر به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاخص‌‌ترین انواع ادبی، در بهره گیری از روایت برای انتقال بهتر متن و منظور خود، دارای شدت و ضعف است. شدت و ضعف شعر در بهرهگیری از روایت، برمی‌گردد به ذهن شاعر و تأثیر ناخودآگاه و خودآگاه او از روایت، مضمون و قالب شعری، و گرایش روایی که بر اساس ذائقه‌ی ناخودآگاه جمعی در ذهن شاعر یا شاعران در زبان بومی یا ملی‌شان طی سالیان دراز به وجود آمده است.

بررسی اسطوره¬ای قصه «گل خندان» «نعیمه زنگنه»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

naeimeh zangenehيكي بود؛ يكي نبود. تاجر معتبر و صاحب نامي بود كه مردم خيلي قبولش داشتند و هر كس پول يا جواهري داشت كه می‌ترسید پيش خودش نگه دارد, آن را می‌برد و پيش تاجر امانت می‌گذاشت. يك روز براي تاجر خبر آوردند «چه نشسته‌ای كه دكان و انبارت سوخت و دار و ندارت دود شد و رفت هوا.»

مقاله «آیرونی» در داستان حاجی مراد نویسنده «صادق هدایت»؛ «شهناز عرش اکمل»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

 

shahnaz arsh akmal

آیرونی نوعی شیوه بیانی است که تا حدی می‌توان آن را معادل اصطلاحات ادبی رایجی نظیر تجاهل العارف، مجاز به علاقه تضاد، مدح شبیه به ذم، ذم شبیه به مدح، کنایه طنزآمیز، طعنه و استهزا به کار برد. به بیان دیگر این صنعت ادبی موجد نوعی دوگانگی بیانی خلاف انتظار یا نوعی استنباط خلاف مقصود گوینده است.

یادداشت های روزانه جشنواره فجر/ نگاهی به فیلم اتاق تاریک ساخته روح الله حجازی / سپیده ابرآویز

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

sepideh abravizیادداشت های روزانه جشنواره فجر
امیر بی گزندی تو
1- روح الله حجازی در پنجمین فیلم از کارنامه فیلمسازی اش باز هم به خانه و خانواده نگاه کرده است که به نظر می رسد یکی از دغدغه های اصلی اوست .تمام فیلم اتاق تاریک در یک آپارتمان و محدوده اطراف آن اتفاق می افتد .

اسرار داستان نویسی اورهان پاموک «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

mostafa bayan«استیون کینگ»، داستان‌نویس امریکایی معتقد است: «خواندن و نوشتن به مدت چهار تا شش ساعت در روز. اگر چنین وقتی را پیدا نمی‌کنید نباید انتظار داشته باشید که نویسنده‌ی خوبی از کار در بیایید.» «خواندن» و «نوشتن» تنها ابزار داستان‌نویسی است که نویسندگان بزرگ جهان از آن بهره بسیار برده‌اند.

یادداشتی بر رمان «تقویم تصادفی» نویسنده «بهاره ارشدریاحی»؛ «ثریا خنجری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

soraya khanjariتقویم خیانت

بهاره ارشد ریاحی در رفت و آمدهای مکررش به زمان‌های گوناگون قصه‌ای که روایت می‌کند، تصویر کامل، اگر چه به ظاهر تصادفی و درهم از خطاهایی را به دست می‌دهد که منجر به تزلزل روابط انسانی و از هم پاشیدگی آن‌ها می‌شود.

یادداشت های روزانه جشنواره فجر/ نگاهی به فیلم عرق سرد ساخته سهیل بیرقی/ سپیده ابرآویز

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:    ارسال شده در بانک مقالات ادبی

sepideh abraviz

پینگ پونگ بازان حرفه ای

 1- سهیل بیرقی فیلم ساز با استعداد و خوش آتیه ای است. سال گذشته فیلم (( من )) را در جشنواره فجر نمایش داد و امسال با ((عرق سرد)) در جشنواره حاضر است. برترین مزیت بیرقی نگاه روان شناسانه اش به شخصیت هاست .

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692